A pénztárgépek világát szigorúan szabályozzák. Ez egyaránt igaz a forgalmazásra és az üzemeltetésre. Egy pénztárgép beszerzése némileg bonyolultabb, mint egyéb műszaki cikkek vásárlása.
Szeretnénk megkönnyíteni Neked a kiválasztott berendezések használatbavételét, ezért összegyűjtöttünk minden olyan információt, amire szükséged lehet a pénztárgép megvásárlása és használata során.
A szerződéskötésről
Az online pénztárgép az Adóügy Ellenörző Egységbe épített SIM kártyával mobil hálózatokat használ, hogy kapcsolatba léphessen a NAV szervereivel. Emiatt mindenképpen szükség lesz arra, hogy szerződést kössél az egyik szolgáltatóval.
A nálunk kapható pénztárgépeket három szolgáltató fixdíjas adatforgalmi csomagjával lehet megvásárolni ami nem választható. A szolgálatót minden esetben az AEE gyártója határozza meg attól függően, hogy milyen SIM kártyát épít az AEE-be. A csomag havidíja minden esetben nettó 1500 forint. Nincs szükség hűségidő vállalására, illetve az előfizetés túlforgalmazási díjat sem tartalmaz. A pénztárgép beüzemelés részeként cégünk megköti a szolgáltatói szerződést Neked, vagyis már nem kell külön felkeresned a szolgáltatót.
A pénztárgép élesítése és a megszemélyesítés
Mielőtt megkezdhetnéd a kereskedelmi tevékenységet új pénztárgéped segítségével, üzembe kell helyeznünk a készüléket. A feladat elvégzésére a törvény kötelez bennünket.
Az első dolog, amire cégünknek szüksége van a kiválasztott készülék élesítéséhez, az a pénztárgép regisztrációs kód vagy más néven üzembehelyezési kód. A számsort ügyfélkapun keresztül az adóhatóságtól kell igényelned, ha új pénztárgépet szeretnél beüzemelni az üzletedben. Erről bővebben itt talál információt!
A beüzemelés során a pénztárgép memóriájában rögzítjük vállalkozásod adatait, és igényeidnek megefeleően elvégezzük a használathoz szükséges programozásokat, beállításokat. Többek közt az általad értékesített termékeknek megfelelő "Gyűjtő"-ket rögzítünk a készülék memóriájában, és akár azt is lehetővé tehetjük, hogy egyetlen gombnyomással értékesíthessed a legkeresettebb árucikkeidet, valamint gyűjtőkorlátot állíthatunk be a téves beütések elkerülése végett. Ha ezzel végeztünk a szükséges és előírt dokumentumokat továbbítjuk az adóhatóságnak, majd átadjuk vagy elküldjük részedre a készüléket. Neked a használaton kívül már tennivalód nincs.
Dokumentáció
Az online pénztárgép élesítéséhez, valamint az előfizetői szerződés megkötéséhez szükség lesz néhány információra és dokumentumra:
- a cégnévre,
- az adószámra,
- aláírási címpéldányra vagy a vállalkozói igazolványra,
- személyi igazolványra vagy útlevélre.
Nem szükségesek az eredeti példányok, tökéletesen megfelelnek a másolatok is. Amennyiben a szerződést nem a címpéldányon szereplő aláírás tulajdonosa köti meg, akkor egy meghatalmazás is szükséges lesz.
A vásárlás menete
Ha inkább online vásárolnál, a szükséges dokumentumokat és információkat eljuttathatod hozzánk a rendelési felületen is. Abban az esetben is megvásárolhatod a pénztárgépet, ha még nem áll rendelkezésére minden szükséges irat, ezek másolatát ugyanis a rendelés elküldése után is átküldheted nekünk.
Kötelező napnyitás és -zárás! Hogyan csináljam?
A napnyitás és a napzárás olyan kötelező művelet, amelyet minden olyan napon el kell végeznie, amikor használod a pénztárgépet. A nyitást még azelőtt meg kell ejtened, hogy elkezdenéd az értékesítést. A zárást pedig legkésőbb 24 órával ezután kell elvégezned. Amennyiben ez elmarad, a pénztárgép egy üzenetet fog megjeleníteni, és a gép a zárás elkészítéséig nem lesz használható.
A zárás elkészítésére értelemszerűen kizárólag nyitott napon van lehetőség. Ha elindítottad a zárást, a pénztárgép rögzíti a memóriájában tárolt forgalmi összesítőt és bizonylatot nyomtat, amelyen szerepelnek a napi forgalmi adatok. A bizonylat elkészültét követően kikapcsolhatod a pénztárgépet.
A műveletek pontos leírásait az adott pénztárgép típus használati utasításában is megtalálod.
Hogyan tudom átállítani az online pénztárgép óráját?
A nyugtákon kötelező feltüntetni a dátumot, valamint a pontos időt. Ez az online pénztárgépek esetében sincs másképp. A korábbi, offline berendezések óráit évente két alkalommal, a téli és a nyári időszámítással összhangban kellett átállítani. Az online gépek esetében ez többé már nem szükséges, a pénztárgép automatikusan elvégzi az átállítást Ön helyett. Amennyiben ez mégsem így történne, mindenképpen keressed szakértő kollégáinkat elérhetőségeink egyikén.
Mi a pénztárgépnapló? Mit kell feljegyezni a füzetbe?
A pénztárgépnaplót a beüzemelés, megszemélyesítés alkalmával kapod meg az üzembe helyező szerviz munkatársától. A nyomtatványt kötelező megőriznie, a tárolás és a kitöltés részleteit a NAV vonatkozó rendelete szabályozza. A naplót mindig abban az üzlethelyiségben kell tárolni, amelyben a pénztárgép is üzemel. A pénztárgépnaplót akkor is meg kell tartania, ha esetleg eladnád a berendezést. A naplóban vezetni kell többek között a pénztárgép hibáit, azok jelentkezésének dátumát, a cserekészülékre vonatkozó adatokat, valamint az éves felülvizsgálatok dátumát. A bejegyzéseket Neked is, illetve a készülék javításával megbízott szerviz munkatársának kell felvezetnie. A pénztárgép naplójában egyértelműen jelölik azokat a mezőket, amelyek kitöltése a Te feladatod. Ajánlott a meghibásodás után azonnal felvezetni, hogy mi történt a géppel. Ezzel elkerülhetők a későbbi kellemetlenségek. A NAV útmutatójában részletesebb leírást találsz a napló vezetéséről.
Mit kell tudni az online pénztárgép éves felülvizsgálatáról?
A vizsgálat minden online pénztárgép esetében kötelező. Az éves felülvizsgálat során ellenőrizzük, hogy a berendezés az előírásoknak megfelelően üzemel-e. Az első ellenőrzésre az üzembe helyezés után legfeljebb egy éven belül kell sort keríteni. A gépet csakis illetékes szerviz ellenőrizheti. Ezt követően minden évben kötelező a felülvizsgálat. Fontos, hogy két vizsgálat között soha nem telhet el egy évnél hosszabb idő. Kizárólag a NAV nyilvántartásában szereplő szervizek vagy személyek végezhetik el a felülvizsgálatot. Az erre való jogosultságot a szakembereknek még a vizsgálat előtt igazolniuk kell műszerészigazolványuk és plombanyomójuk bemutatásával. A vizsgálat részeként a szerviz ellenőrzi a bizonylatokon szereplő adatok helytállóságát és a készülékház sértetlenségét. Továbbá megnézik azt is, hogy a pénztárgép Adóügyi Ellenőrző Egysége az előírásoknak megfelelően működik-e, valamint a szoftver legfrissebb verzióját használja-e. Ha szükséges, kicserélik az akkumulátort is. A vizsgálat lezárultával a készülékre plomba kerül, a pénztárgépnaplóba felviszik az ellenőrzés időpontját, valamint átnyújtanak Neked egy adatlapot. Hogy megóvjunk az esetleges problémáktól, az általunk beüzemelt gépek esetén a felülvizsgálat lejárati dátuma előtt 2-3 héttel postán vagy elektronikus úton is emlékeztetünk Téged. Többet is megtudhatsz a felülvizsgálatról a NAV kapcsolódó közleményében:
Elfogadhatok-e valutát a vásárlóimtól?
Az online pénztárgépek lehetővé teszik, hogy valutával is fizethessenek termékeiért. Ehhez szükség van a berendezés programozására, amelyről a használati utasításban tájékozódhatsz. A pénztárgép típusától függ, hogy összesen hányféle pénznemet képes kezelni. Nem árt, ha első alkalommal kollégánk segítségét kéri a programozáshoz. Ne feledd, hogy még akkor is csak forintban adhat vissza vásárlóinak, ha a pénztárgépek euróban is megjelenítenék a visszajáró összegét!